Την εβδομάδα που πέρασε, το Υπουργείο Εσωτερικών παρείχε απαντήσεις σχετικά με τον Προϋπολογισμό 2026 των ΟΤΑ όσον αφορά τη διάθεση Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων επενδυτικών δαπανών των δήμων προς αντιμετώπιση λειτουργικών δαπανών, που δεν μπορούν να καλυφθούν από το χρηματικό υπόλοιπο, τα τακτικά ή έκτακτα έσοδά τους. Παράλληλα, προσδιορίστηκε ο τρόπος υπολογισμού του ανώτατου ύψους ποσού για το αποθεματικό, τις επιχορηγήσεις και τα βοηθήματα για το έτος 2026, και δόθηκαν διευκρινίσεις για την περιγραφή των λογαριασμών των έργων.
Παρακάτω, παρατίθενται οι σχετικές ερωτήσεις και οι απαντήσεις του Υπουργείου:
Ισχύουν οι διατάξεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 15 του ν. 4915/2022 και το τριακοστό άρθρο του ν. 4917/2022 και για τους προϋπολογισμούς του 2026;
Στο άρθρο 38 του ν. 5233/2025 ορίζεται ότι: «1. Οι παρ. 1 και 2 του άρθρου 15 του ν. 4915/2022 (Α΄ 63) και το τριακοστό άρθρο του ν. 4917/2022 (Α΄ 67), περί προϋπολογισμού των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων, εφαρμόζονται και για την κατάρτιση και για τις αναμορφώσεις του προϋπολογισμού των δήμων οικονομικών ετών 2025 και 2026.»
Στο άρθρο 161 «Μεταφορά πιστώσεων από έργα – Αποθεματικό» του ν. 3463/06 ορίζεται ότι, το αποθεματικό κεφάλαιο του προϋπολογισμού των δήμων και των περιφερειών, δεν μπορεί να υπερβαίνει το πέντε τοις εκατό (5%) του συνόλου των εγγεγραμμένων τακτικών εσόδων. Επίσης, στο άρθρο 202 «Επιχορηγήσεις και βοηθήματα» του ιδίου νόμου αναφέρεται ότι: «…Το συνολικό ποσό των επιχορηγήσεων δεν μπορεί να υπερβαίνει το ένα και μισό εκατοστό (1,5%) των τακτικών εσόδων του δήμου». Δεδομένου ότι με το ΠΔ 54/18 δεν υφίσταται, πλέον, η έννοια των τακτικών εσόδων, πώς θα υπολογισθεί για το 2026 το αποθεματικό και το ανώτατο ύψος ποσού για επιχορηγήσεις και βοηθήματα, άλλα και όπου προβλέπεται εν γένει υπολογισμός ποσού με βάση τα τακτικά έσοδα, χωρίς να αναφέρεται το έτος που λαμβάνεται ως βάση υπολογισμού;
Για την κατάρτιση του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2026, όσον αφορά τον υπολογισμό του ανώτατου ύψους ποσού για το αποθεματικό, τις επιχορηγήσεις και τα βοηθήματα, αλλά και όπου αλλού προβλέπεται υπολογισμός με βάση τα τακτικά έσοδα, χωρίς, όμως, να προσδιορίζεται ποιου έτους τα τακτικά έσοδα λαμβάνουμε υπόψη, τα αντίστοιχα ποσά θα υπολογιστούν με βάση τα τακτικά έσοδα που πραγματοποιήθηκαν το προτελευταίο έτος που αφορά ο προϋπολογισμός, δηλαδή του έτους 2024.
Στις ΚΥΑ παροχής οδηγιών για την κατάρτιση προϋπολογισμών οικονομικού έτους 2026, αναφέρεται ότι οι φορείς που έχουν αναπτύξει κατώτερο από τον υποχρεωτικό βαθμό ανάλυσης για τα έργα, τότε στην περιγραφή των λογαριασμών στον έκτο βαθμό ανάλυσης θα συμπεριλαμβάνονται υποχρεωτικά ο τίτλος του έργου και ο ενάριθμος ή ο κωδικός ΟΠΣ αυτού εφόσον τέτοιοι υφίστανται. Είναι υποχρεωτική η εφαρμογή αυτής της οδηγίας;
Η οδηγία αυτή δεν είναι υποχρεωτικό να εφαρμοστεί, αλλά εναπόκειται στη διακριτική ευχέρεια του φορέα, όταν τα στοιχεία που αφορούν στα έργα του φορέα παρακολουθούνται με διαφορετικό τρόπο, όπως λ.χ. με την τήρηση Μητρώου Έργων.